Vybrat kategorii

Kupujeme elektrokolo – jak správně vybrat a na co si dát pozor

Pokud Vás možnosti elektrokola nadchly a chystáte si jedno pořídit, rozhodně doporučujeme přečíst si tohoto průvodce výběrem. Shrnuli jsme v něm, jak se zorientovat v nepřeberné nabídce elektrokol, a na co si dát při výběru pozor. Výhody elektrokol a dalších prostředků elektromobility jsme představovali v jednom z předchozích článků.

Kam se na elektrokole chcete vydat?

Stejně jako vždy, i při výběru elektrokola je třeba zodpovědět si nejprve otázku, k čemu jej chcete využívat. Dá se říct, že se elektrokola dělí do stejných základních kategorií jako klasická jízdní kola bez motoru. Určení však u elektrokol ovlivňuje mnohem více parametrů – zejména pohonného ústrojí, kterému se budeme věnovat níže.

SPORTO radí

  • Při výběru každého (elektro)kola je zásadní zvolit správnou velikost rámu, která se odvozuje od tělesné výšky jezdce. Na internetu lze najít řadu podrobných tabulek.
  • Abyste s elektrokolem mohli na silnici, nesmí výkon motoru přesahovat 250 W, maximální rychlost pak 27,5 km/h. Současně musí být elektrokolo opatřeno povinnou výbavou (stejnou jako pro kolo klasické, soupis najdete zde).
  • Ceny homologovaných elektrokol s garantovanou úrovní bezpečnosti a kvality začínají lehce pod 20.000 Kč. Vyvarujte se nákupu levných neznačkových modelů s pochybným původem!
  • Uváděné dojezdové vzdálenosti jsou maximální, dosažitelné pouze za ideálních podmínek. Reálně lze v běžném terénu a při běžné hmotnosti jezdce počítat s 50 – 70 % uvedené hodnoty, v kopcovitém terénu nebo ve městě pak i s méně než polovičním dojezdem.
  • Orientačně lze dle kapacity baterie odvodit (maximální) dojezdové vzdálenosti: <10 Ah = <80 km, 14 Ah = 100 km, >15 Ah = >120 km. Záleží však na kvalitě pohonného ústrojí, napětí baterie a řadě dalších faktorů.

Městské elektrokolo – pohodlný a ekologický dopravní prostředek na krátké trasy

Kolo coby městský dopravní prostředek získává stále více zastánců. Je ekologičtější a v dopravní špičce rychlejší než auto, poskytuje lepší časovou variabilitu než hromadná doprava a šetří čas oproti chůzi.

Častým argumentem, proč zvolit raději jiný způsob dopravy, je však fyzická námaha s cyklistikou spojená. Pokud nechcete riskovat, že přijedete na schůzku či do školy zpocení, je pro Vás městské elektrokolo ideálním řešením! Všechny přednosti klasického bicyklu zůstávají, elektrický pohon Vám však ušetří mnoho úsilí.

Elektrokola do města mají obvykle jednoduchou monotubní konstrukci s nízkým nástupem, což usnadňuje časté nasedání a zpříjemňuje pohyb po městě. Takováto konstrukce kola je ideální i pro seniory a osoby s omezenou pohyblivostí. Široká řidítka a prostorné měkké sedlo zajišťují komfort, poloha na městském kole je vzpřímenější, než je běžné.

Často se lze setkat také se skládacími elektrokoly, která lze jednoduše převážet v autě, v MHD i ve výtahu. Na opačné straně stojí městská kola s klasickým vysokým rámem a geometrií podobnou trekingovým modelům, na nichž už se dají bez námahy urazit i delší trasy.

Pro městská kola je charakteristická jednoduchá konstrukce, která je lehká a nenáročná na údržbu. Obvykle jsou kola už z výroby osazena nejen povinnou výbavou pro jízdu na silnici (světla, odrazky), ale také blatníky a nosičem pro odvezení zavazadla či nákupu.

Trekingové / krosové elektrokolo – na delší výlety po silnici i v lehkém terénu

Pokud hledáte elektrokolo na delší projížďky, budete muset oželet skladnost městských modelů a sáhnout po modelu cestovním (takzvaná trekingová nebo krosová kola). V této kategorii už Vás čekají běžné velikosti ráfků a geometrie rámu taková, jak ji znáte z klasických bicyklů.

Posed na trekingovém elektrokole je mnohem sportovnější a vy tak lehce urazíte delší vzdálenosti po silnicích, cyklostezkách i méně náročných nezpevněných cestách. Jedná se o ideální kompromis mezi volnočasovým a dopravním prostředkem. Přes týden Vás krosové elektrokolo dopraví do školy či do práce, o víkendu není problém podniknout klidně stokilometrový cyklovýlet.

Velkou výhodou je, že elektromotor dokáže dorovnat rozdíly ve fyzické zdatnosti. Pokud tedy jezdíte na výlety s rodinou nebo kamarády, díky možnosti zvolit si různý stupeň elektrické dopomoci už nikdo nezůstane pozadu a vyjížďku si užijí všichni!

Horské elektrokolo – výkonný a robustní stroj do hor a lesů

Horská elektrokola jsou oproti těm trekingovým vybavena masivnějším rámem a širšími pneumatikami s hrubým vzorkem. Obvykle nabízí odpružení alespoň předního kola, do nejnáročnějšího terénu (horské a lesní stezky) se pak používají i kola s celoodpruženým rámem.

Tato kola jsou určena sportovně založeným jezdcům, kteří se nerozpakují zpestřit si vyjížďku nějakým tím výletem do lesa. Zatímco u běžného kola platí, že se „horák“ na silnici nehodí (vysoký odpor pneumatik, ztráty energie skrze odpružení), elektrokola tento hendikep zdárně odbourala.

Horská elektrokola bývají zpravidla vybavena nejvýkonnějším možným pohonem a vysokokapacitní baterií, takže na nich můžete bez námahy polykat obrovské porce kilometrů i na hladké silnici. Kvůli možnosti sportovní jízdy v terénu najdete u horských elektrokol také špičkovou řídící elektroniku, která umí dokonale citlivě dávkovat sílu elektromotoru.

Paradoxně tak lze říct, že pokud se považujete za skutečného cyklistického nadšence a kolo využíváte jak k výletům, tak k dopravě, může pro Vás být právě elektrické MTB tím pravým. Elektrokolo v tomto provedení je extrémně odolné, poskytuje špičkovou ergonomii a díky vysokému výkonu Vám umožní bez námahy proplouvat divokým městským provozem. Nevýhodou však je vyšší cena i hmotnost.

Jaký druh pohonu zvolit?

Oklikou se dostáváme k tomu, jak vlastně mohou být elektrokola poháněna. V následujících odstavcích si jednotlivé možnosti představíme a srovnáme jejich pro a proti.  V zásadě lze pohon elektrokola rozdělit na dva typy: s motorem v náboji kola a se středovým pohonem.

Elektromotor v náboji předního kola

Tento druh pohonu je v současnosti na ústupu a setkáte se s ním nejčastěji u levných městských elektrokol. Důvodů, proč je od této koncepce pohonu upouštěno, je hned několik. Nejzávažnějším jsou problémy s trakcí. Na kluzkém či nerovném povrchu může docházet k prokluzování předního kola, což vede k pro jezdce velmi nepříjemným situacím.

Druhou nevýhodou je vyšší zatížení předního kola, což ztěžuje přejíždění obrubníků a dalších nerovností. Ale abychom jen nehanili, elektropohon v předním náboji má i své výhody. Největší představuje nízká cena, díky níž jsou tato elektrokola velmi dostupná. V případě, že je baterie umístěna v nosiči nebo za sedlovou tyčí, nabízí kolo s předním pohonem rovnoměrné rozložení hmotnosti a dobrou ovladatelnost, což je v městském provozu stěžejní vlastností.

Elektromotor v náboji zadního kola

S elektromotorem v zadním kole odpadají problémy s trakcí, přenos výkonu na kolo je naopak velmi dobrý. Díky tomu není problém použít motor s nejvyšším zákonem dovoleným výkonem (250 W, v praxi ale i více), který Vás v kopci potěší svým zátahem. S tímto typem pohonu se nejčastěji setkáte u levnější třídy trekigových a krosových elektrokol – díky nezatížené přední vidlici jej totiž lze použít i v mírnějším terénu.

V dnešní době jde o nejrozšířenější druh pohonu, neboť nabízí ideální poměr ceny a užitných vlastností. Drobou nevýhodu lze spatřovat v nerovnoměrném zatížení elektrokola (vyšší zatížení zadního kola), což může zkracovat životnost některých komponent. V porovnání s ušetřenými prostředky při nákupu a výbornými jízdními vlastnostmi však rozhodně nejde o zásadní nedostatek.

Středový elektromotor v talíři

Středový elektromotor přímo v ose šlapátek je v současnosti tím nejlepším, co si můžete u elektrokola dopřát. Nabídne optimální rozložení hmotnosti a bývá osazován nejvýkonnějšími elektromotory v kombinaci se špičkovou řídící elektronikou.

Jako jediný z druhů pohonů umožňuje ten středový využívat řetězových převodů (přehazovaček). Díky tomu motor vždy pracuje v ideálních otáčkách, což s sebou přináší delší dojezd a velmi precizní dávkování výkonu.

Středový elektromotor nejčastěji najdete v trekingovém kole vyšší třídy, a samozřejmě u horských elektrokol, kde už prakticky vytlačil pohon zadní. Obrovskou výhodou je citlivost asistence šlapání, díky čemuž se na elektrokole můžete s jistotou pohybovat i v těžkém terénu. Výborně se hodí taktéž na dlouhé cesty po silnici. Jedinou nevýhodou je rychlejší opotřebení řetězové sady a vyšší cena.

Baterie – kam s ní, kolik vydrží a na co si dát pozor?

Dnes se již u nových elektrokol nesetkáte s jinou než lithiovou baterií. Skrývají se pod označeními Li-Pol, Phylion, Li-Ion či LiFePo4 a vyznačují se výborným poměrem hmotnosti, ceny, životnosti a kapacity. Tyto baterie spadají do kategorie bezúdržbových, nemusíte tedy nic dolévat a kontrolovat – neznamená to však, že se o ně nemusíte starat vůbec!

Jak se o baterii starat a kolik vydrží?

Lithiovým článkům prospívá pravidelné dobíjení na maximální kapacitu. Naopak jim uškodíte, pokud je budete opakovaně vybíjet „do nuly“, nebo nabíjet přerušovaně. Naštěstí je dnes nabíjení velmi rychlém, prvních 50 % kapacity doplníte za zhruba 90 minut, úplné nabití pak zabere 3,5 – 4 hodiny.

Při správném zacházení se Vám lithiová baterie odvděčí životností zhruba 800 – 1000 nabíjecích cyklů, což v praxi znamená nájezd 20 – 30 tisíc kilometrů. Velmi zhruba lze tyto údaje převést na 4 – 8letou životnost článku.

Umístění baterie zásadně určuje jízdní vlastnosti kola

Stejně jako umístění pohonu, i uložení baterie má zásadní vliv na vyváženost a jízdní vlastnosti elektrokola. Ideální je samozřejmě uložení co nejníže a zároveň blízko těžiště bicyklu, což nejlépe splňuje rámová baterie, která se montuje podobně jako láhev na pití. Krom optimálního rozložení hmotnosti (důležité zejména u horských elektrokol) zachovává toto řešení také aerodynamiku kola.

Tam, kde není umístění baterie do rámu možné (typicky skládací elektrokola a kola s nízkým nástupem), představuje druhé nejvhodnější řešení baterie za sedlovou tyčí. I toto umístění zajišťuje dobrou vyváženost, prodlužuje se však délka zadní části kola a převodového ústrojí. Z toho důvodu je obvykle kolo vybaveno pouze zadní přehazovačkou.

Na městských elektrokolech a „skládačkách“ najdete baterii často umístěnou v nosiči. Toto řešení posouvá těžiště kola výše a vzad, u těchto kol pro jízdu v nenáročných podmínkách to však až tolik nevadí. Výhodou je, že si do rámu můžete umístit cyklobrašnu, a zároveň využít i prostor na nosiči.

Fotogalerie

Chcete ještě více inspirace, tipů a zajímavých informací o sportovním vybavení?